2017usa.reismee.nl

Close encounter

Eventjes van de aardbodem verdwenen zo lijkt, maar we hebben zeker niet stil gezeten....

Het eerste stuk van dit verslag typ ik omstreeks 16u in de John Muir Lodge van Kings Canyon op een zonnig terrasje met bubbels in de hand en een chipje... Niet slecht ;-)

Eventjes naar gisteren (15/07) dus..

Gisteren ging de rit van Monterey naar Seqouia NP ... Een rit van toch bijna 4uur, maar alles ging vlot en om 13u waren we al aan onze eerste stop, hike, Big Stump TRail. Dit is juist voorbij het 'entrance station' van Seqouia en Kings Canyon NP. Dit is een  korte trail van een 3km met als grootste bezienswaardigheid de 'Mark Twain Stump', zo groot dat je er een hele klas zou op kwijt kunnen.

Na deze trail gingen we richting de grootste boom (lees breedste) ter wereld "The Big Sherman" en het is héééél indrukwekkend. De omvang kan je niet bevatten als je er zelf niet voor hebt gestaan. Foto's doen dit echt geen eer aan!

Dit is ook het beginpunt van een indrukwekkende hike 'Congress Trail'. Deze 4 tot 5km gingen wij wel effe klaren :-)We waren nog geen 50 meter ver en dada drukt, hallo rust...Het was een super hike, genoten van begin tot einde, met heel weinig volk en absoluut mooie plaatjes!

Omstreeks 18u zijn we dan een beetje moe, maar vooral voldaan aan ons hotel aangekomen, midden in het park (en dus ook geen wifi ;)). De herten zaten letterlijk voor ons hotel te grazen, geweldig! De eerste vrije reservatie in het restaurant was om 20u15, virj laat voor ons, maar oké het is dan maar zo. We hebben ons iets vroeger aangemeld en genoten van een aperitiefje, lekkere processco en een bud light voor Kevin. Het eten smaakte heerlijk btw en daarna ging het bijna meteen richting dromenland.

Vandaag, 16/07, was het plan eerst om naar de meadows van sequoia te gaan, maar om de een of anderen reden was deze weg afgesloten voor het publiek, spijtig wel, want de ideale plaats om wild life te spotten. En na het zoveelste eekhoorn, cute als het is, snakken we toch naar een eerste beer ofzo (jaja van een veilige afstand uiteraard :)).  Maar helaas, het zal niet voor vandaag zijn...

Dan maar meteen richting de trailhead van de 'Sugar Bowl loop', een inspannende wandeling van 11km met machtige giants en vergezichten. De trailhead bereiken op zich was al een klein avontuur want onze GPS herkende de weg niet (is onverhard), maar gelukkig kunnen we nog redelijk kaartlezen en hebben we het toch gevonden. Na drie km open neer gerij bereikten we de trailhead, en om 9u30 zetten we aan.

Het was absoluut de moeite, op een handvol mensen na niemand tegengekomen ook, wat op het einde wat spijtig was want hadde geen idee hoe lang we nog moesten gaan... Eindelijk twee hikers met het goede nieuws dat het nog ongeveer 20min was (voor hen bergaf, dus voor ons bergop) ... Maar daar was het dan, de parking, onze auto, effe rust! 11 inspannende kilometers in 3u30 met fotostops en drinkpauzes, goed tempo volgens mij!

Na de lunch was half 2 gepasseerd en nog te vroeg om in te checken in ons hotel, dus rijden ons hotel nog eventjes voorbij richting 'panoramic point', en wauw!! Het uitzicht, niet vast te leggen met de lens! Hier hebben we een tijdlang genoten van de rust en het zicht...

Tegen goed 15u dan naar ons hotel gegaan om in te checken en onze eetplaatjes voor vanavond te serveren en nu zitten we hier.. Aan ons hotel in de zon, met een cavake in de hand, Kevin in een schommelstoel en ik met de laptop voor mij... Die nu weer effe toe gaat tot morgen ... Dan staat er een nog zwaardere en langere hike op programma, 'Mist falls en lower paradise hike", 22 km ...

Het is nu ongeveer 21u en ik typ het verslag van 17/07... Zoals gezegd, vandaag de langste hike van onze vakantie, 22 kilometers... Maar absoluut de moeite!!

We zijn opnieuw vroeg wakker en nog voor half 8 zitten we in de auto naar 'road's end'. We rijden op een van de meest spectaculaire wegen ooit naar de trailhead van lower paradise valley.

Hier zetten we aan omstreeks 8u45. Het is een rustig begin met enkele vlakke kilometers, en na een goede 7km staan we oog in oog met 'Mist Falls', dit is absoluut één van de meest indrukwekkende natuurkrachten die we ooit hebben gezien! Het water boldert naar beneden tegen een kracht die niet in te denken is. Door de hoge sneeuwval van deze winter, is de waterval 2x zo krachtig als normaal... We staan er 30, 40meter af en worden nog kletsnat ! Wat een ervaring! Het is totaal niet druk, we staan er samen met misschien nog 7 andere mensen, maar zijn de enige die doorzetten naar Paradise Valey.

Nog eens 5km, naar boven dus! Het was wel 10x zo zwaar als de kilometers daarvoor, maar het uitzicht veranderd spectaculair en het was dit absoluut waard! Enkele kilometers verder op dit trail kwamen we een koppel Chinezen tegen die rechtsomkeer gemaakt hadden want bear on the trail... Super toch dacht ik!! Of misschien toch niet... Met camera en Go pro in de hand zetten we verder aan... Elke bocht met enthousiasme en ook wel een dosis angst... Maar niets meer te zien, we bereiken uiteindelijk vrij uitgeput op dat moment Paradise Valley. Hier is de bulderende rivier die ons bijna heel de hike gezelschap gaf verandert in een rustig stroompje en dit dankzij een natuurlijk dam. Ik keek er zo naar uit om het water in te gaan. Tot dat we met onze tenen nog maar ver waren en al versteven van kou stonden! Niet normaal hoe koud!! Het ging doorheen heel ons lichaam! Rustig genieten dan maar langs de kant van de oever en ondertussen onze lunch opeten.

Omstreeks kwart voor 1 zetten we terug aan voor beneden...

Al helemaal het beer verhaal vergeten, neem ik enkele meters voor Kevin wat foto's tijdens een waterstop... en in eens BEER BEER!!!! Recht op ons pad, recht naar ons!! Kevin komt snel kijken om even rap weer rechtsom te draaien en langs de flank hoger op te klimmen. Ik wil volg, maar wacht nog 10 sec langer voor toch maar die foto (die niet ingezoomd is dus!!). Daarna volgende ik snel Kevin die mij omhoog trekt. Hier zaten we dan, op de flank, in stilte tot de beer passeerde.

Hij had ons dus ook gespot en stopte en snuffelde onze richting uit (jaja mijn hart ging te keer !!)..  Traag maar zeker passeerde hij dan, en als hem juist mij voorbij ging zette hij het op een klein loopje! Wat een adrinalie rush! Wij keken echt uit om een beer te zien, maar hadden verwacht vanop 50meter afstand ofzo, geen 3m!! Dit vergeten we nooit!

Na even bekomen te zijn zetten we weer verder aan na beneden, nog napratend over wat ons juist overkomen is... Het is een out and back trail en dus passeren we terug de indrukwekkende waterval en genieten van een verfrissende 'douche', want het is ondertussen toch ontzettend warm geworden en de inspanning hangt reeds goed in de benen.

De rest van de wandeling verloopt vlot en gewoon en omstreekt 16u komen we moe, maar voldaan aan onze auto aan. We slaan nog eventjes een praatje met de ranger over ons beerontmoeting en zetten de rit in richting ons hotel.

Vanavond eten we take out pizza en na 2 aflevereingen van 24 houden we het voor gezien! Wat een driedaagse hebben we achter de rug! Onze spiertjes doen pijn, maar hebben zoveel mogen zien en doen, zalig dus!

Morgen staat er een lange rit richting Las Vegas op het programma, we gaan er proberen zo vroeg mogelijk toe te komen zodat we zo lang mogelijk aan het zwembad kunnen liggen :)